با وجود تاریخچه‌ها و اشکال مختلف مدیتیشن، مفهوم اصلی آن را می‌توان به چیزی شگفت آور برای مبتدیان و کاربردی برای افراد بدبین دانست.

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن در بدن است که در آن شخص به آرامی توجه‌اش را به درون خود می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. واژه مراقبه (مدیتیشن) از ریشه لاتین و به معنای «التیام» است. مدیتیشن یا مراقبه به معنای تمرین برای رسیدن به حالتی است که در آن فرد با ذهن، عادات و طرز تفکر خود بیشتر آشنا شده تا بتواند آن را تغییر دهد یا به چیز دیگری تبدیل کند.

به عبارت دیگر، با صبر و تمرین و ورزش هدفمند، به شما توانایی شناخت و درک  افکار خود و کنترل بهتر افکار، احساسات و واکنش‌هایتان را می‌دهد.

مدیتیشن

انواع مدیتیشن

انواع مختلفی از تکنیک‌های مدیتیشن وجود دارد که با توجه به هدفی که دارید می‌توانید روش مناسب را انتخاب کنید. برخی از نمونه‌ها عبارتند از “رت تمرکز، تمرکز بر نحوه تنفس و یا تمرکز بر یک جسم خارجی مانند یک تصویر یا مجسمه؛ پرورش نگرش مثبت مانند بخشش و مهربانی؛ یا افزایش احساس آرامش با تجسم یک مکان امن و آرام.


مزایای مدیتیشن

تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین مدیتیشن باعث تمرکز حواس و داشتن افکار مستقیم و یا حتی تغییر مدارات مغز، در نتیجه افزایش استفاده از آن بخش مغز که بر تمرکز، حمایت، یادگیری و حافظه حاکم است و کاهش مناطقی که حاکم بر ذهن سرگردان، ترس، اضطراب و استرس هستند می‌شود. مدیتیشن برای درمان مستقیم و غیر مستقیم استرس و اضطراب مفید است.

مطالعات نشان داده‌اند که تنفس عمیق و یا بازدم طولانی می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند و استرس را از بین ببرد.

در مطالعه‌ای که در انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، کسانی که برای چند دقیقه مدیتیشن مهربانی انجام دادند، احساسات ارتباط اجتماعی و مثبت بودن نسبت به افراد را در هر دو سطح صریح و ضمنی افزایش دادند. این نتایج نشان می‌دهد که این تکنیک به راحتی اجرا شده و ممکن است به افزایش احساسات اجتماعی مثبت و کاهش انزوای اجتماعی کمک کند.

مدیتیشن باعث افزایش احساس شفقت و کاهش نگرانی می‌شود. مزایای مدیتیشن را می‌توان در تمام گروه‌های سنی تجربه کرد. در یک مجموعه عظیم از مطالعات انجام شده درباره ذهن آگاهی در کودکان، مزایای زیر به دست آمده است:

کاهش اختلال استرس پس از سانحه

کاهش علائم افسردگی

کاهش مشکل بی‌خوابی

کاهش استرس جسمی

کاهش خصومت و درگیری با هم سن‌هایشان

کاهش اضطراب

بهبود مهارت‌های اجتماعی

مدیتیشن چیست

چرا مدیتیشن؟

مدیتیشن به شما یاد می‌دهد تا به وضعیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک (به طور کلی کار اعصاب پاراسمپاتیک Parasympathetic این است که عملکرد بدن را طی موقعیت‌های معمولی کنترل می‌کند.) قرار بگیرید. تأثیرات خوبی که مدیتیشن بر بدن می‌گذارد عبارتند از : تقویت عضله، داشتن خواب بهتر و کمک به هضم.

همچنین مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا در حال حاضر باشید و افکارتان متمرکز شده و حواستان پرت نشود که این باعث می‌شود کار خود را سازنده‌تر و روابط خود را صمیمانه‌تر کرده و به طور کلی باعث می‌شود قدر داشته‌های خود را بیشتر بدانید.

 

برای خواندن مقالات بیشتر در زمینه روانشناسی با ویستامگ همراه باشید. مقالات ما را در دسته بندی های مختلف می توانید در مجله ویستامگ دنبال کنید.



vistamag مدیتیشن ,کاهش ,استرس ,افزایش ,باعث ,اجتماعی ,سیستم عصبی ,باعث می‌شود ,مدیتیشن باعث ,نشان می‌دهد ,مزایای مدیتیشن منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

rondbaznews امر به معروف AMRE BA MAROF فروشگاه گیوه کرد فروشگاه پرشین اسپرت سجاده عشق هر چی بخوای هست ۰ عاشقم باش دانلود لند